La “mindfulness” o “atenció plena” pot literalment canviar el cervell

La tècnica de “Mindfulness” estimula un determinat tipus de treball mental que implica convertir-se en molt conscient del present, del moment, de l'”ara”. Amb la contribució de la hipnoteràpia podem aprendre una àmplia varietat de tècniques que promouen el mateix tipus de treball. Més endavant en el procés, la hipnoteràpia pot ser empleada per abordar temes específics: aquells temes que poden estar-nos incomodant, que fan la nostra vida menys agradable del que podría ser sense necessitat. Aquests poden incloure hàbits indesitjats, patrons de comportament, incòmodes, l’experiència d’emocions incontrolables desagradables així com maneres de pensar inútils i improductives. Llegiu l’article següent per obtenir informació sobre l’últim suport de la investigació científica al treball mental que tècniques com la “Mindfulness” promouen.

Extret del Harvard Businness Review, per Christina CongletonBritta K. HölzelSara W.Lazar,  publicat el 8 de gener, 2015. Per llegir de la font original – en anglès-  si us plau feu clic aquí.

Imatge extreta de la font original al Harvard Business Review

Imatge extreta de la font original al Harvard Business Review

El món dels negocis es troba efervescent al voltant de la moda de la tècnica d’atenció plena o “Mindfulness”. Però potser no hem sentit que aquest bombo està recolzat per la ciència dura. Investigacions recents proporcionen una forta evidència que la pràctica de no jutjar, la presa de consciència del moment present (també conegut com l’atenció plena) canvia el cervell, i ho fa d’una manera que qualsevol que treballi en el complex entorn empresarial d’avui, i certament tots els líders, haurien de conèixer.

Hem contribuït a aquesta investigació el 2011 amb un estudi (a study) sobre els participants que van completar un programa d’atenció plena de vuit setmanes. Hem observat augments significatius en la densitat de la seva matèria grisa. En els anys següents, altres laboratoris de neurociència de tot el món també han investigat formes en que la meditació, una forma clau per practicar l’atenció, canvia el cervell. Aquest any, un equip de científics de la Universitat de British Columbia i la Universitat de Tecnologia de Chemnitz van ser capaços de reunir dades de més de 20 estudis per determinar quines àrees del cervell es veuen afectades consistentment. Van identificar almenys vuit regions diferents. Aquí ens centrarem en duess que creiem que són d’especial interès per als professionals dels negocis.

La primera és el còrtex del cíngol anterior (CCA, en anglès ACC), una estructura situada a l’interior del front, darrere del lòbul frontal del cervell. El CCA s’associa amb l’autoregulació, és a dir, la capacitat d’atenció directa a propòsit i comportament, a suprimir les reaccions impulsives inapropiades, i canviar les estratègies de flexibilitat. Les persones amb danys en el CCA mostren impulsivitat i agressió sense control, i els que tenen connexions deficients entre aquesta i altres regions del cervell exerceixen malament en les proves de flexibilitat mental: s’aferren a les estratègies de resolució de problemes ineficaços en lloc d’adaptar el seu comportament. Els meditadors, per contra, demostren un rendiment superior en les proves de l’autoregulació, resisteixen les distraccions i produeixen respostes correctes amb més freqüència que els no meditadors. També mostren més activitat en el CCA que els no meditadors. A més de l’auto-regulació, el CCA s’associa amb l’aprenentatge de l’experiència passada per donar suport a la presa de decisions òptima. Els científics assenyalen que el CCA pot ser particularment important en vista de les condicions incertes i de canvi ràpid.

(Source: Tang et al.)

(Source: Tang et al.) 

 

(Source: Tang et al.)

(Source: Tang et al.) 

La segona regió del cervell que volem destacar és l’hipocamp, una regió que va mostrar majors quantitats de matèria grisa al cervell dels nostres participants del programa mindfulness 2011. Aquesta àrea en forma de cavallet de mar està enterrada a l’interior del temple en cada costat del cervell i és part del sistema límbic, un conjunt d’estructures internes associades amb les emocions i la memòria. Està coberta de receptors per l’hormona de l’estrès cortisol, i els estudis han demostrat que pot ser danyada per l’estrès crònic, el que contribueix a una espiral nociva en el cos. De fet, les persones amb trastorns relacionats amb l’estrès com depressió i  transtorn per estrès pot traumàtic TEPT tendeixen a tenir un hipocamp més petit. Tot això apunta a la importància d’aquesta àrea del cervell en la capacitat de recuperació, una altra habilitat clau en el món actual de negocis d’alta demanda.

(Source: Hölzel et al.)

(Source: Hölzel et al.)

Aquests resultats són només el començament de la història. Els neurocientífics han demostrat també que la pràctica de l’atenció plena afecta zones del cervell relacionades amb la percepció, la consciència corporal, la tolerància al dolor, la regulació emocional, la introspecció, el pensament complex, i sentit conscient d’ una/un mateix/a. Encara que es necessita més investigació per documentar aquests canvis en el temps i per entendre els mecanismes subjacents, l’evidència convergent és convincent.

La tècnica d’atenció plena o “Mindfulness” ja no ha de ser considerada una tècnica “agradable-a-tenir” per als executius. És un “s’ha de tenir”: una forma de mantenir el nostre cervell sa, per donar suport a l’autoregulació i la capacitat de presa de decisions eficaces, i per protegir-nos de estrès tòxic. Es pot integrar en la vida religiosa o espiritual, o practicar com una forma d’entrenament mental secular. Quan prenem un seient, prenem un respir, i ens comprometem a ser conscients, sobretot quan ens reunim amb altres que estan fent el mateix, tenim el potencial de canviar.

Anuncis

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s