No deixem que l’ansietat ens impedeixi viure els nostres somnis

El següent article ens introdueix breument a algunes idees que ens poden ajudar per tal d’aconseguir un millor autocontrol sobre les nostres emocions. Com diu la Dra. Greenberg: “… es pot optar per seguir endavant i seguir prenent mesures constructives tot i l’ansietat, construint així resistència i confiança en una/un mateix/a i obertura a noves possibilitats per a una vida productiva i significativa No és fàcil ,. però sens dubte val la pena l’esforç! “. Amb la contribució de la hipnoteràpia podem aprendre tècniques que ens ajuden a confrontar emocions, pensaments i situacions difícils. Versions adaptades dels exercicis que s’indiquen a continuació poden ser mentalment assajades sota un estat hipnòtic, accelerant així la seva integració en la ment subconscient i encoratjant-los a formar part del què i qui som en un moment donat, si això és el que volem.

Font: Shutterstock

Font: Shutterstock

Aprèn a gestionar l’ansietat i a avançar

Tendeixes a experimentar que l’ansietat et fa questionar-te i a dubtar de tu? Quan penses en iniciar un nou projecte o entrar en una situació de grup amb gent que no coneixes, sents papallones a l’estómac o una sensació de temor? Trobes un munt de raons per no fer una activitat potencialment divertida o rendible que té cert grau de risc, com unir-te a un club de senderisme o a una organització de voluntaris, publicar el teu perfil en una pàgina de cites a la xarxa, estar en forma, començar un bloc, o convertir el teu hobby en una petita empresa? Fas un munt de recerca, però no dones el següent pas per convertir les teves idees en acció? Si aquest és el teu cas, l’ansietat i l’excessiva precaució poden estar interposant-se en el teu camí i impedin-te perseguir els teus somnis i viure una vida més significativa i satisfactòria. La fugida o evitació s’alimenta de si mateixa i ens fa menys segurs/es, mentre que començar i prendre acció crea un cicle positiu que ajuda naturalment a baixar l’ ansietat. Però per on començar? Les estratègies a continuació proporcionen un full de ruta per avançar i donar el primer pas cap a la vida que anheles!

No esperis que la teva ansietat hagi disminuit abans de començar

L’ansietat està probablement connectada en el teu cervell com part del teu temperament i no desapareixerà simplement per si mateixa. Els nostres cervells humans estan fortament predisposats que no ens agradi la incertesa, la imprevisibilitat i el canvi i alguns de nosaltres sóm propensos/es a l’ansietat per naturalesa. No obstant això, quan prens mesures cap als teus objectius malgrat l’ansietat i te n’adones que, de fet, has sobreviscut l’experiència, el cervell comença a etiquetar la incertesa com menys perillosa. Amb el temps, construeixes un sentit d’autoeficàcia – comences a veure’t a tu mateixa/eix com algú que pot actuar i tenir èxit fins i tot quan et sents ansiós/a.

Estableix un objectiu realista que tingui sentit per a tu

Tots tenim diferents personalitats, temperaments. i preferències. No tots/es volem ser advocats, tenir centenars d’amics, córrer maratons, ser súper prims i viure en una mansió. L’ansietat fa que tu et vegis amb menys talent, menys digne de ser estimat o competent que els altres. Quan penses en avançar, si no et coneixes molt bé a tu mateix/a, és possible que estableixis un objectiu com el del teu amic o veí – a fer el que és socialment acceptable o el que els altres esperen de tu. És molt difícil romandre compromès i seguir a través de difícils objectius a llarg termini, sobretot si no ets realment un/a apassionada/at de l’activitat. En lloc de pensar en el que “has de” estar fent, fes una ullada dins i pregunta’t  el que realment vols. Potser ets una persona creativa, o vols viatjar, tenir equilibri en la vida, una vida més sana, o trobar un company afectuós. Sigui el que sigui que vulguis, esbrina quina és la cosa més senzilla que pots fer per començar, per “engegar-te”. Dóna-li al teu objectiu una forma de frase, específica, per exemple, “caminar durant 20 minuts tres vegades a la setmana que ve.” No es pot pujar una muntanya d’un cop i tens més probabilitats d’aconseguir la teva meta amb motivació intrínseca (que ve des de l’interior) que quan tractes de complaure als altres.

 Confia en el Procés

Com va dir Martin Luther King Junior “La fe és donar el primer pas, fins i tot quan no pots veure tota l’escala.” Fins i tot si no tens fe, per començar, la fe vindrà si acabes de prendre aquest primer pas. Com més passos prenguis, més probabilitats tindràs de tenir alguns èxits i començar a confiar en tu mateix/a, en el procés, o en l’univers. Sovint començo a escriure un bloc sense saber exactament el que vaig a escriure. He après que si tinc una intenció genuïna d’ajudar als meus lectors i un missatge per compartir, llavors el contingut sorgirà. Com molts escriptors et diràn, si simplement comences a escriure, es formaran les idees i la teva “obra mestra creativa” prendrà forma amb el temps a mesura que l’ansietat disminuirà i et quedaràs amb la teva història per explicar o la teva veritable passió per les idees que vols expressar. El mateix passa amb altres aspectes de la vida, com començar un nou treball, un projecte, una relació o negoci.

Frena el catastrofisme

Les persones ansioses tendeixen a centrar-se en el que podria sortir malament i en la gravetat del que seria si prens un risc i té un resultat negatiu. Què passa si vas a una cita i la persona resulta ser un imbècil o mai et torna la trucada? Què passa si inverteixes una mica de diners per iniciar un negoci i no funciona, o si sol·licites un lloc de treball i no te’l donen? O si has canviat de feina perquè et sentíes miserable i ara et trobes en una situació pitjor? Tot i que tu no vols aquests resultats, tan dolents són realment? Són tan dolents com tenir càncer o patir la mort d’un membre de la família? Suposo que la resposta és “No”! Podries sobreviure a aquestes situacions? Tens habilitats d’afrontament que podries utilitzar, o podries intentar-ho de nou i prendre un enfocament diferent la propera vegada? Aposto a que sí que podries! L’ansietat et fa sobreestimar els riscos de prendre acció, però quins són els riscos de romandre atrapat en una mala situació? No et penedeixes de ni tan sols intentar perseguir els teus somnis?

Sigues el teu/la teva/teu pròpi/a animadora/or, no el/la teva/teu propi/a crítica/crític

Perseguir els teus somnis és dur i t’enfrontaràs a obstacles inevitables i fracassos en el camí. Però no has de empitjorar aquestes barreres a base de colpejar-te a tu mateix/a cada vegada que fas alguna cosa que no resulta perfecta. Molts dels resultats importants de la vida tenen un element de sort o incertesa. Podem controlar el que fem, però no podem controlar les forces del mercat o el que altres persones decideixin. Tu pots parlar per tu mateixa/eix i obtenir crítica i rebuig, però això no vol dir necessàriament que has fet alguna cosa malament. Els nostres cervells van naturalment cap al negatiu, ja que estàn centrats en la protecció, no en la promoció. Per superar aquest obstacñe, cal centrar-se deliberadament en els aspectes positius de la situació. Honra’t a tu mateix/a per prendre un risc, per recolzar-te en el seu malestar, o només per aparèixer quan hauríes volgut quedar-te cargolada/at al sofà de casa! Tu no pots controlar els resultats, de manera que lloa’t a tu mateix/a per posar l’esforç i així seguiràs mantenir motivada/at!

Amb aquestes eines, tu pots començar a ser l’amo/ la mestressa de la teva ansietat, en lloc de deixar que et domini. No és una qüestió de desfer-se de l’ansietat (que és probablement impossible). En el seu lloc, pots optar per seguir endavant i seguir prenent mesures constructives tot i l’ansietat, construint així resiliència, auto-confiança i una obertura a noves possibilitats per a una vida productiva i significativa. No és fàcil, però definitivament val la pena l’esforç!

Publicat per Melanie Greenberg Ph.D. el 29 mar, 2015, a The Mindful Self-Express. Psychology Today. Per llegir de la font original- en anglès- si us plau feu clic aquí.

Advertisements

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s