L’estrès és dolent per a la salut?

El següent article ens recorda el nostre potencial per reformular i reinterpretar les nostres experiències negatives. A vegades val la pena lluitar per canviar les situacions o rebel·lar-nos contra el que creiem que és una injustícia. Altres vegades no hi ha res que es pugui fer sobre una situació. El desenvolupament del nostre pensament crític ens ajudarà a sentir-nos confiats per decidir per nosaltres mateixes/os. En qualsevol de les situacions, l’ús de la hipnosi pot ajudar a aconseguir un nivell de calma i claredat de ment que pot fomentar el desenvolupament del nostre pensament crític. L’aplicació de les idees suggerides en l’article següent sota un estat hipnòtic pot ajudar a integrar aquestes idees en la nostra ment subconscient, de manera que s’endinsin amb facilitat a la nostra personalitat i es converteixin en part del qui i el què som en un moment determinat de la nostra vida, en el moment en que nosaltres decidim que les necessitem o les volem.

Hi ha alguna cosa equivocada amb la nostra hipòtesi que l’estrès és igual a la misèria, mentre que una vida lliure d’estrès és la felicitat?

Il.lustració: Paul Thurlby per the Guardian

Il.lustració: Paul Thurlby per the Guardian

L’estrès és una d’aquelles paraules que poden significar tantes coses, es corre el risc que no signifiqui res en absolut. Si et digués que el meu dia ha estat “molt estressant” perquè tenia massa llocs per anar, creuríes que soc no més que una mica melodramàtic. Però si tu fossis l’únic supervivent quan un autobús turístic es va enfonsar en un congost de muntanya, és possible descriure raonablement els anys següents com a “molt estressants”, també. Quan un concepte que cobreix molt terreny, és un senyal que hi ha alguna cosa estranya en això, i en el seu nou llibre, Més enllà de la tensió, el psicòleg Kelly McGonigal demostra com és de poc fiable. Un exemple: el 2011, un estudi de 30.000 nord-americans va vincular alt estrès a un 43% més de risc de mort, però – fixeu-vos en aquesta dada- només entre aquells que ja creien que l’estrès és dolent per a la seva salut.

Aquesta no és l’única prova que alguna cosa va malament amb la nostra hipòtesi que l’estrès és igual a la misèria, mentre que una vida lliure d’estrès és la felicitat. A les enquestes, els països més estressats també es troben entre els més feliços, i viceversa. (Les persones a Mauritània, per exemple, estan entre els menys feliços del món, però, reporten molt baixa tensió.) L’alta tensió s’associa amb majors nivells de significat a la vida, i hi ha indicis fins i tot, en algunes investigacions, que una reducció en l’estrès pot desencadenar la depressió. Cosa que sòna extranya: vol dir tots aquests llibres sobre vèncer l’estrès i anuncis per vacances anti-estrès podrien estar empitjorant les coses, reforçant la hipòtesi que és una cosa que hem de escapar.

Només un pensador positiu odiós conclouria que simplement podem juntar els nostres dits i decidir no trobar l’estrès desagradable. Però això no vol dir que no hem de tractar de reinterpretar-lo com “felicitat-neutral”. A vegades és la causa del sofriment, de vegades un signe de desafiament, de la mateixa manera que un pes de 20 kg és dolent si es cau del cel, però és bo, com a part d’una rutina de gimnàs. Hi ha veritat, McGonigal escriu, en la dita que “l’efecte que espera és l’efecte que obtindrà”. En un estudi, treballadors en un hotel van sentir-se físicament més saludables quan se’ls va animar a pensar en el seu dur treball com un bon exercici; aquells que ho van continuar veient com una feina dura, no van notar cap canvi.

Vostè ha detectat el potencial polític sinistre aquí. Si podem persuadir a tothom que els treballs fatigosos i les càrregues de treball aclaparadores són bones, per què preocupar-se per la construcció d’una societat més sana? Aquesta sería la lliçó equivocada a aprendre: només perquè treballadors d’hotel són capaços de tractar la seva feina esgotadora com a una oportunitat de creixement, això no vol dir que haurien d’haver de fer-ho. Tot i així, és un recordatori útil de que l’estrès no és sempre el que sembla – i que una tasca aparentment esgotadora pot ser reinterpretada com un desafiament estimulant. Una peça popular de consell és parar de dir “he de” (assistir a aquest esdeveniment, fer aquest viatge) i començar a dir “tinc l’oportunitat de” al seu lloc. Dur? Una mica. Però pot dir honestament que mai s’ha queixat de coses que a altres els hi encantaria l’oportunitat de fer? Jo no puc. És cert, jo també prenc una mica de plaer en el gemec. Però anem a deixar els meus problemes psicològics fora d’això.

oliver.burkeman@theguardian.com. Per llegir des de l’enllaç original- en anglès- si us plau feu clic aquí.

 

Advertisements

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s