Els efectes del pensament negatiu en el nostre cervell

Llegiu l’article següent per obtenir informació sobre la nostra capacitat per modificar els patrons de pensament negatius i poc saludables. La hipnoteràpia ensenya tècniques hipnòtiques que poden servir per aconseguir la relaxació i la concentració necessàries per assolir aquests canvis de pensaments. La hipnosi és similar a l’atenció plena (mindfulness) en el seu procediment i l’èmfasi en el present. No obstant això, en alguns casos, la hipnoteràpia incorpora el treball a través de la nostra imaginació en un procès per accedir a la ment subconscient. La hipnoteràpia encoratja a l’assoliment de l’estat hipnòtic – un estat modificat de consciència- a través d’un exercici metòdic de les nostres capacitats mentals. D’aquesta forma, estimula el desenvolupament de les nostres capacitats per emular mentalment tot estímul sensorial. Podem, d’aquesta manera, aprendre a controlar la nostra imaginació i utilitzar-la al nostre favor.

Imatge: Geoffrey Vivian

Imatge: Geoffrey Vivian

Si alguna vegada t’has trobat a tu mateix/a atrapada/at en un bucle interminable de pensaments negatius, o preguntan-te per què et fixes tant en un comentari groller de carrer però t’oblides fàcilment dels compliments, és possible que tinguis un culpable a qui culpar: l’evolució.

Segons Rick Hanson, Ph.D., neuropsicòleg fundador de l’Institut de Wellspring per a la Neurociència i la saviesa contemplativa, i best-seller- autor del New York Times,  els éssers humans estàn evolutivament programats amb un biaix de negativitat. Les nostres ments naturalment se centren en allò dolent i descarten allò bo. Era una estratègia molt més important per als nostres avantpassats evitar les amenaces que cobrar recompenses: Un individu que aconseguía evitar una amenaça es despertava al matí següent i tenía una altra oportunitat de cobrar una recompensa, però una persona que no evitava l’amenaça no tindria cap altra oportunitat.

Per tant, el cervell humà ha evolucionat per centrar-se en amenaces. Les persones del nou mil.leni no són aliens a l’estrès i la depressió, especialment quan està relacionat amb el treball – un estudi recent va informar que al voltant del 20 per cent dels joves que pertanyen a aquest mil.leni va buscar ajuda o assessorament en el lloc de treball per a la depressió, un percentatge més alt que en qualsevol altra generació. D’acord amb la Condició de la Dona en l’informe dels Estats, de l’Institut d’Investigació de Polítiques de la Dona, les dones del Mil·lenni d’edats entre 18-34 informen d’una mitjana de 4,9 dies de mala salut mental per mes, mentre que els homes del Mil·lenni informen d’una mitjana de 3,6 dies pobres de salut mental. Els nostres cervells estan molt en sintonia amb l’estrès, fins i tot quan aquesta tensió és de la varietat mundana i en absolut un perill per la vida.

“Els estímuls negatius produeixen una major activitat neuronal que ho fan els -igual d’intensos, brillants (per exemple, forts) – positius, Hanson escriu al seu lloc web. “També es perceben més fàcilment i ràpidament. Per exemple, la gent en els estudis poden identificar rostres enutjats més ràpid que els feliços; fins i tot si es mostren aquestes imatges tan ràpid (només una dècima de segon més o menys) que no poden tenir cap reconeixement conscient d’ells, l’antic sistema límbic de “lluita o fugida” del cervell seguirà produïnt activat davant de les cares enfadades. “

Hanson descriu el cervell com “velcro per experiències negatives i tefló per a les positives.” Si bé algunes persones poden ser inherentment més optimistes que altres, en general és cert que perquè les experiències positives a “s’enganxin” en el nostre cervell, així com ho fan les negatives, aquestes experiències positives necessiten celebrar-se a la nostra consciència per un període de temps més llarg.

“La campana d’alarma del cervell – l’amígdala (tenim dues d’aquestes petites regions en forma d’ametlla, una a cada costat del cap) – utilitza prop de dos terços de les seves neurones per buscar una mala notícia: està preparada per cercar allò negatiu “, escriu Hanson. “Una vegada que sona l’alarma, esdeveniments i experiències negatives s’emmagatzemen ràpidament en la memòria – en contrast amb els esdeveniments i experiències positives, que generalment necessiten que romandre a la consciència fins a una dotzena o més segons per traslladar-se de la memòria a curt termini a fins a la memòria a llarg termini “.

COM EL PENSAMENT NEGATIU CANVIA EL CERVELL

Com més sovint els patrons de pensament mostren una tendència negativa i llisquen en la rumia -contínuament girant sobre una situació en la ment i centrant-se en els seus aspectes negatius – més fàcil serà tornar automàticament a aquests patrons de pensament.

Això no és tan beneficiós per a la nostra salut. D’acord amb una entrada de bloc a Psychology Today, rumiar pot malmetre les estructures neuronals que regulen les emocions, la memòria i els sentiments. Tot i que el nostre estrès i la preocupació son totalment hipotètiques i no basades en cap situació real o actual, l’amígdala i el tàlem (els quals ajuden a comunicar les senyals sensorials i motores) no són capaços de diferenciar aquest estrès hipotètic de la classe d’estrés que en realitat necessitem escoltar. 

El cortisol, una hormona de l’estrès, afecta l’hipocamp, la part del cervell que ajuda a formar nous records. La majoria de les persones experimenten un increment de cortisol al matí, però també en poden tenir augments durant tot el dia en resposta a l’estrès. Com més cortisol s’allibera en resposta a les experiències i pensaments negatius, més difícil que pot arribar a ser, amb el temps, formar nous records positius.

En neurociència, les “neurones que disparen juntes, s’interconnecten juntes” expressió que descriu ” l’experiència de neuroplasticitat dependent” -essencialment, el concepte que els nostres cervells són modelats pels nostres pensaments i experiències. Segons Hanson, les sinapsis en el cervell que disparen sovint es tornen més sensibles. Les nostres experiències i pensaments poden conduir al creixement de noves sinapsis, i fins i tot canviar els nostres gens, alterant l’estructura mateixa del nostre cervell. O, com escriu Hanson, “el cervell pren la seva forma d’allò sobre el que la ment descansa.”

Si som propensos als pensaments negatius, això pot semblar descoratjador. És fàcil suposar que no tenim control sobre els nostres pensaments. Després de tot, sovint sorgeixen del no-res, i quan la rumia es consolida, pot ser difícil de trencar la seva adherència (això ho sé jo molt bé, ja que sóc un rumiador consumat). Però la bona notícia i la base de gran part del treball de Hanson és que és possible canviar els nostres patrons de pensament i fins i tot “programar felicitat” en el nostre cervell (que és el títol del llibre de Hanson del 2013).

Canvis en els patrons de pensament negatiu

Edward Selby, Ph.D., suggereix en un post a Psychology Today que la participació d’una activitat que ocupa totalment la ment, com un trencaclosques o uns mots encreuats, pot ser útil en termes de trencar amb els patrons de pensament rumiants.

L’atenció plena (“mindfulness”-una consciència sense judicis de l’experiència del present-) i una pràctica de meditació  regular han demostrat ser immensament valuoses en el canvi dels patrons de pensament negatiu i d’activitat cerebral. Un estudi publicat en Teràpia Cognitiva i Investigació ( Cognitive therapy and research)el 2014 va trobar que el “descentrament”, o fer un pas enrere “i observar els pensaments i sentiments com esdeveniments temporals i objectius en la ment,” pot ajudar a mediar l’efecte de la rumia en les persones amb depressió. La Reducció de l’Estrès Basada en Mindfulness (en anglès MBSR) desenvolupada per Jon Kabat-Zinn, fundador de Clínica de Reducció de l’estrès de la Universitat de Massachusetts – Medical School, ensenya als individus a entrenar la ment per combatre l’estrès amb més habilitat (vaig descobrir Rick Hanson través de Karen Sothers, que ensenya MBSR a l’Institut Scripps de Medicina Integral a San Diego, Califòrnia).

Meditar regularment no només pot ajudar a canviar els patrons de pensament negatiu sinò que també ajuda al cervell a centrar la seva atenció i fins i tot a retardar la pèrdua de cèl·lules cerebrals. Per a les persones que lluiten amb la depressió, la meditació no necessàriament substituirà la teràpia i / o medicaments, però pot funcionar com un complement. Hanson també recomana practicar la gratitud (portar un diari de gratitud i escriure-hi cada matí és una forma de fer-ho), el que pot ajudar a augmentar el benestar psicològic.

L’AUTHORA Kathleen Toohill

Kathleen és una candidata MFA de la Universitat de San Francisco. Va rebre la seva llicenciatura de la Universitat de Notre Dame, on va estudiar anglès i periodisme. Kathleen ha estat cobrint la cultura i la salut per ATTN: des de desembre.

KATHLEENTOOHILL

Per attn.com. 31 de juliol de 2015. Per llegir el post original ( en anglès)  feu clic aquí

Anuncis

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s