Beneficis de la meditació avalats per la ciència

La meditació i el “Mindfulness” poden interpretar-se com dues formes particulars d’entrar en un estat modificat de consciència. La hipnosi és una altra via per aconseguir un estat semblant i beneficiar-se dels aspectes esmentats en l’article a continuació. La major diferència entre aquestes tècniques és que, diferent de la meditació i el mindfulness, la hipnosi estimula un treball metòdic de l’ús de la imaginació. D’aquesta manera, en comptes de buscar un “buit mental” com la meditació, o quedar-se a l’experiència del present- com la mindfulness, la hipnosi entreté la consciència a força de distreure-la deliberadament. Aprenem a crear paisatges mentals on dissenyar el que ens cal, crear-los conscientment i / o deixar que la nostra imaginació, a través de la ment subconscient, ens presenti els nostres propis recursos. A partir d’aquí, utilitzem tècniques provinents de diferents camps de la psicología- psicodinàmica, conductual i cognitivo conductual principalment- per a abordar temes concrets que ens incomoden. Per saber més sobre la hipnosi, contacta’ns, llegeix els altres apartats d’aquest bloc o dirigeix-te a la teva/al teu hipnoterapeuta més proper.

Si alguna vegada t’has interessat per la meditació, t’hauràs adonat que és una pràctica els fruits de la qual no es recullen de la nit al dia. Meditar requereix mesos de pràctica, constància i, per molt que aparentment no sigui molt demandant físicament, també exigeix ​​esforç.

Si a això li afegim el fet que els suposats beneficis de la meditació no sempre estan ben sustentats empíricament i de vegades consisteixen en simples proclames “New Age”, no és estrany que alguns abandonin després dels primers dies de pràctica, esgotats i desmotivats per l’aparent falta d’incentius immediats.

No obstant això, entre els oceans d’opinions i judicis de valor sobre la meditació també es poden trobar algunes publicacions científiques que serveixen per aclarir l’assumpte que tothom vol saber: ¿quins són els beneficis de la meditació que compten amb fonament científic?

Alguns beneficis de la meditació que, probablement, existeixen

Tot i que la meditació ha estat engendrada en una filosofia i cultura allunyades del racionalisme occidental, sí que hi ha alguns estudis en què es mostren els possibles efectes de la meditació, segurament per la seva possible aplicació terapèutica a preus molt baixos. A continuació trobaràs enumerats alguns d’aquests possibles beneficis de la meditació que compten amb el suport de grups d’investigació en ciència.

No obstant això, cal tenir en compte que aquests articles científics serveixen per descriure correlacions i donar-los una interpretació, tot i que no se sap molt bé de quina manera es produeixen canvis en el nostre cos a través d’aquestes pràctiques centenàries.

1. Mitiga els efectes de l’estrès

Algunes investigacions indiquen que la pràctica continuada de meditació ajuda a combatre l’estrès i els seus efectes adversos. Per exemple,una investigació en què van participar pacients de càncer va donar dades sobre una millora no només pel que fa a l’estrès, sinó també pel que fa a les símptomes de depressió, confusió i altres escales, tant en homes com en dones.

2. Podria tenir efectes positius sobre el sistema immunològic

S’ha comprovat com una sèrie de voluntaris sotmesos a un programa de Mindfulness va desenvolupar més anticossos de la grip, la qual cosa significa que un dels beneficis de la meditació pot repercutir sobre el sistema immunològic. L’article es va publicar en Psychosomatic Medicine.

3. Millora la capacitat d’atenció

S’ha comprovat en proves de multitasking-pruebas de multitasking(fer diverses coses alhora) i en un estudi sobre el attentional blink, què passa quan un estímul és eclipsat per un altre que el precedeix amb poc marge de temps entre ells i per tant l’individu només es dóna compte del primer. Les persones que havien estat meditant van mostrar una reducció del attentional blink, la qual cosa significa que van aprendre a gestionar millor els recursos del cervell dels quals depèn l’atenció.

4. És útil per empatitzar i connectar amb els altres

Un altre dels probables beneficis de la meditació es troba en la relació amb els altres. Uns minuts de meditació s’han mostrat eficaços ( se han mostrado eficaces) a l’hora de predisposar a un contacte personal més proper amb persones desconegudes.

5. Augmenta la tolerància davant el dolor

Quatre dies de Mindfulness s’han mostrat suficients (se han mostrado suficientes) per reduir la sensació de dolor i produir canvis en les estructures cerebrals associades amb el processament del dolor.

6. Millora la memòria i altres funcions cognitives

Unes poques sessions de Mindfulness poden traduir-se (pueden traducirse) en una millora de la memòria de treball i del processament visuoespacial.

7. Potència l’aparició de pensaments positius

Entre els beneficis de la meditació no podia faltar-ne un que afecta la psicologia positiva, un dels corrents que més utilitza les pràctiques de relaxació. Cert tipus de meditació s’ha mostrat ( se ha mostrado) d’ajuda a l’hora de mantenir a ratlla les creences poc adaptatives, mantenir hàbits amb un significat important i, en general pensar de forma positiva.

Article d’ Adrián Triglia, Psicòleg, per a Psicologia i Ment. Per llegir des de l’enllaç original- en castellà-feu clic aquí.

Advertisements

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Beneficis de la meditació avalats per la ciència

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s