Distorsions cognitives: 7 formes en que la ment ens saboteja

A través de la hipnoteràpia podem aprendre a raonar la falta de credibilitat de les distorsions cognitives presentades en el següent article. D’aquesta manera, podem aprener a donar-lis menys importància, a donar-lis el valor que es mereixen i a reestructurar els nostres pensaments. Així, podem organitzar la nostra ment amb pensaments més raonables, realistes i creïbles que ens poden ajudar a viure la nostra vida d’una manera més agradable, productiva, plaentera o com cada un / a de nosaltres decidim.

mente

 

Què són les distorsions cognitives i de quina manera ens poden afectar?

Autoestima. Un dels conceptes més emprats, tractats, i en conseqüència grapejats de la història de la psicologia. La corrent cognitiva (la que inclou “el mental” dins de l’equació humana) és la que va iniciar en el seu moment el concepte d’autoestima, definint-la com la forma (positiva o negativa) en la qual ens valorem a nosaltres mateixos.

I és aquesta mateixa branca la que defineix a l’autoestima com a participant principal de la salut mental o de l’absència d’aquesta. Amb una autoestima positiva, el més probable és que es tinguin més pensaments positius sobre món i sobre una/un mateix/a, una percepció més optimista del futur, i una major sensació subjectiva de felicitat.

Quan l’autoestima és baixa …

No obstant això, si l’autoestima és negativa els efectes s’inverteixen. No és que sigui responsable dels factors d’aquests factors enumerats, sinó que correlaciona amb pensaments de la seva mateixa valència, del seu mateix signe per dir-ho. Si tenim una mala autoestima, aquesta serà alhora causa i conseqüència de pensaments i percepcions negatives.

I és en aquest cercle viciós on s’amaguen les distorsions cognitives, les idees irracionals i els pensaments automàtics negatius. La tríada del mal mental, segons la Psicologia Cognitiva. De forma breu, definirem les idees irracionals com creences que no tenen contacte amb la realitat i que són perjudicials per a nosaltres mateixos (tots han d’aprovar la meva conducta, en cas contrari no valc res) i els pensaments automàtics negatius com judicis negatius en consonància amb les primeres (no s’està rient de la meva broma, no valc res).

On s’amaguen les distorsions cognitives?

Si fem cas a com operen les distorsions cognitives veiem que no són altra cosa que el pas intermedi entre les dues ja descrites; el tràmit o l’operació que fa la nostra ment per transformar creença irracional en pensament automàtic negatiu. És a dir, la forma en la qual la nostra pròpia ment ens ataca.

Posem un exemple general per simplificar les coses.

Ens aixequem un dia plens d’energia i posem en marxa el circuit rutinari de dutxa, cafè i torrades. No és que hi hagi res especial en el procés, però ens sentim francament bé. De camí a la feina pensem en lo proper que està aquest lloc de Director de Secció per al qual hem estat esforçant-nos durant mesos.

“Segur que m’ho donen, m’ho mereixo”, pensem. Quina és la nostra sorpresa quan arribem a la feina i ens topem amb que al costat de la nostra taula, les coses del company han desaparegut i estan sent transportades al despatx de la vacant de Direcció de secció … Ho han donat a ell. Ens cou, però d’altra banda, es tracta d’un company, i ens alegrem per ell.

Una situació bastant comú, ¿no és així? Vegem què faria la nostra ment si seguís la lògica d’algunes de les distorsions més nocives.

Tipus de distorsions cognitives

1. Hipergeneralització

Consisteix en escollir un fet concret, treure una regla general d’ell i no comprovar mai aquesta regla, de manera que sempre sigui certa. Possiblement “mai seré prou bo per al lloc” és el que pensaríem si hipergeneralitzessim al no rebre el lloc.

Sabem que estem hipergeneralizant quan emprem termes massa absoluts com per ser certs: sempre, cada, cap, mai, ningú, tothom.

2. Designació global

El mecanisme seria el mateix que l’anterior. Amb la mateixa situació, l’única cosa que la nostra ment fa diferent és atorgar-nos una etiqueta global en lloc d’una regla general. De manera que el pensament seria: “sóc un fracassat”.

En el moment en que comencem a emprar clixés i estereotips sobre nostre comportament d’una forma insultant, hem de començar a contemplar la possibilitat d’estar caient en aquest distorsió cognitiva.

3. Filtrat

A través d’aquest tipus de distorsions cognitives, la ment filtra la realitat viscuda seleccionant uns aspectes i ignorant altres. En l’exemple, ens centraríem en la pèrdua de l’oportunitat del lloc, i en cóm d’inútils que som, però passaríem per alt el fet de poder millorar i l’alegria que sentim pel nostre company.

Podem preocupar-nos per aquesta distorsió quan ens critiquem recurrentment per temes passats, pèrdues, injustícies, o estupideses, o si aquests termes apareixen en les crítiques.

4. Pensament polaritzat

Si haguéssim comès aquesta distorsió, l’exemple donat hauria partit d’una premissa com: “si no em donen el lloc ja, s’haurà acabat el meu futur professional”. Es tracta d’una forma de pensar absolutista; blanc o negre, sense opció a gris.

El plantejar reptes, metes o realitats amb condicionals ( “si no …”) i contraposant opcions ( “o em donen el lloc, o …”) ens dóna la pista d’estar emprant aquesta distorsió.

5. autoacusació

Consisteix en pensar de forma que la culpa del dolent recaigui sempre sobre nosaltres mateixos, el que és diferent que tinguem o no responsabilitat real. Aplicat a l’exemple prendria la forma de: “I tant, si és que tot ho he fet malament, què estúpid he estat per tan sols somiar amb el lloc. Em disculparé al Pedro per si ha pensat que no me n’alegro per ell “.

Un símptoma d’aquesta distorsió cognitiva és estar contínuament demanant perdó. Ens sentim realment culpables d’alguna cosa en concret, i demanem perdó de manera compulsiva.

6. Personalització

Es dóna en aquesta situació en què ens sentim com si fóssim culpables o estiguéssim relacionats d’alguna manera amb tots els problemes del nostre entorn. És semblant a la autoacusació, només que acapara la realitat de tots els que ens envolten, donant-nos a nosaltres el paper protagonista.

En l’exemple, el pensament seria alguna cosa com “Ho sabia. Sabia que el cap me l’havia jurada per no guardar aquells clips. El que no havia imaginat és que s’anés a aliar amb Pedro per excluirme “.

7. Lectura de la ment

Com el seu nom indica, l’error o la distorsió està en assumir que sabem el que l’altre pensa o sent sobre nosaltres. El que realment passa és que projectem sobre la resta les nostres pròpies emocions; assumim que la resta pensarà o sentirà com nosaltres.

La distorsió cognitiva és especialment nociva en aquest cas, perquè consisteix en un atac constant en temps real a l’autoestima. La seva forma seria: “És clar, és que li caic malament al cap. Pensa que no faig prou i per això em deixa aquí clavat “.

¿I ara què?

En definitiva, si bé és cert que aquests coneixements sobre les distorsions cognitives no són precisament nous, també ho és que no són d’ordre públic. Avui dia, en un món en el qual el autoestima ha adoptat una nova dimensió digital, cal que tots fem èmfasi en aquells errors que la ment humana tendeix a cometre a l’hora de valorar-se a un mateix.

Sense anar més lluny, els exemples aquí mostrats formen part de la vida d’una manera tan natural que són considerats “formes de ser” com si l’ésser humà estigués dissenyat per complicar-se la vida. És una fal·làcia pensar que no ens queda més opció que resignar-nos a fer-nos mal i a no valorar-nos com ens mereixem.

Per això no podem oblidar la nostra direcció personal en les nostres pròpies vides, i fer-nos la pregunta clau: ¿I ara què? Deixarem que això quedi de nou en un recordatori pesat o optarem per emprar aquestes petites pinzellades de coneixement?

Com sempre, la decisió queda en cadascun de nosaltres.

Eduardo Torrecillas RiveraPsicólogo
 Enllaç original en castellà a Psicología y Mente, fent clic aquí.
Advertisements

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s