Hipnoteràpia per la fòbia a conduïr

‘Vaig provar la hipnoteràpia per tractar amb la meva fòbia a la conducció: això és el que va passar’

hypnotism.jpg

Imatge de l’enllaç original a Women’s Health

“Cada vegada que em posava al seient del conductor, el terror podía consumir tot el meu cos”.

Jo tenía un gran secret amb el que he estat lluitant els últims 13 anys: estava aterrida per conduir. La por era tan paralitzant i persistent que havía rebutjat plans per anar a llocs on sabia que no hi havia manera fàcil per a mi per arribar-hi amb transport públic.
La part lògica i racional del meu cervell era molt conscient de que conduir és una necessitat. No és que no sabía físicament com conduir -he aprovat la prova de la meva llicència de conduir la primera vegada. Però d’alguna manera, la por cap a aquesta activitat aparentment benigna i quotidiana s’havia apoderat de mi. Em vaig quedar paralitzada pel que estava convençuda que era la meva inminent destrucció, malgrat la improbabilitat estadística. Cada vegada que em posava al seient del conductor, el terror em consumia tot el cos. El meu ritme cardíac s’accelerava, i les meves palmes es tacaven amb suor. El viure a Brooklyn, una àrea metropolitana congestionada on es pot trobar gairebé totes les condicions de trànsit perilloses imaginables dins d’un radi de 10 quadres, només exacerbava el problema.

La meva fòbia era especialment desconcertant perquè, en general, no sóc un tipus de persona amb por. A vegades, puc ser completament valenta i atrevida. Una de les meves majors passions és viatjar per tot el món. Algunes de les meves aventures preferides inclouen la natació amb taurons (sense gàbia), volar amb helicòpter al voltant de cascades d’aigua i caminar fent una cremallera a milers de metres a l’aire. Com podía posar-me al volant metafòrica en tantes àrees diferents de la meva vida, però literalment no conduïr del punt A al punt B? No hi ha un sentiment més profund de vergonya que el de no poder ser plenament autònoma i confiar en tu mateixa.

Trobar un practicant

Com que el meu objectiu sempre ha estat comprar una casa a les afores amb el meu marit i començar una família, vaig decidir provar alguna cosa radical per conquerir la meva por de conduir d’una vegada per totes. Jo havia llegit que la hipnoteràpia podia utilitzar-se per tractar les fòbies, per la qual cosa vaig buscar un professional mèdic a través de la Societat Americana de Hipnosi Clínica (ASCH) que pugués ajudar-me. La ASCH proporciona referències a professionals de la salut i la salut mental autoritzats que utilitzen la hipnosi clínica en les seves pràctiques. A més d’oferir programes de certificació, aquesta organització interdisciplinària proporciona als professionals amb pautes ètiques i de tractament. Per ser elegible per ser membre, el proveïdor ha de tenir almenys un màster i una carrera vàlida per a la pràctica en una disciplina relacionada amb la salut, a més de realitzar una formació formal i participar en una educació contínua.

Donada la íntima naturalesa de la hipnoteràpia, va ser important per mi trobar un terapeuta acreditat amb qui vaig tenir una gran relació. Vaig parlar amb tres professionals mèdics abans de connectar amb Traci Stein, una psicòloga clínica. Ella immediatament em va fer sentir a gust, com si estigués parlant amb un vell amic. “Compte amb les persones que diuen que són hipnotistes, però que tenen poc o cap entrenament”, em va dir. “És important assegurar-se que la persona que la tracta per a un problema en particular també està llicenciada i qualificada per tractar la teva preocupació fins i tot sense hipnosi”.

La hipnoteràpia pot tenir una mala reputació desde que forma part del món de l’entreteniment. Tots hem vist les representacions ximples i poc realistes en pel·lícules com Get Out, on sembla que el pacient perd el control i es troba en estat hipnótic contra la seva voluntat. Més tard vaig aprendre de Stein que això no podia allunyar-se més de la veritat, ja que els pacients estan obligats a ser plenament conscients i actius. Independentment de l’estigma associat a la hipnosi, vaig entrar al procés amb la màxima voluntat possible perquè estava disposada a intentar-ho tot per recuperar la meva independència de nou.

“La hipnosi pot ser molt útil per abordar comportaments profundament arrelats però poc saludables, com fumar i menjar en excés. També pot reduir l’ansietat, il.luminar i canviar els patrons de relacions disfuncionals, i ajudar a la gent a superar la procrastinació “, diu Stein.

Stein diu que la hipnosi es pot considerar com una eina per millorar l’atenció d’algú davant la veu d’un terapeuta i disminuir l’atenció a pensaments externs que podrien interrompre l’objectiu de l’hipnotisme. “Els pacients estan altament focalitzats i més receptius a suggeriments positius perquè estan veient la situació des de la perspectiva d’un observador desvinculat”, diu.

En un estudi de 2016 publicat a la revista Cerebral Cortex, investigadors de la Facultat de Medicina de la Universitat de Stanford van descobrir que diferents àrees del cervell presenten una alteració de l’activitat en hipnosi, trobant canvis en àrees cerebrals associades a l’atenció focalitzada, el control somàtic i emocional i la consciència dels entorns interns i externs d’una persona durant sessions d’hipnosi guiades.

Inici de les cites
Durant la meva primera trucada telefònica amb Stein, em va fer algunes preguntes sobre les meves experiències de gestió prèvies i em va fer valorar el meu nivell de por en totes les etapes del procés (asseguda al cotxe, sortint de la calçada, aparcant, etc.). Em va sorprendre aprendre que un petit accident en el que vaig estar de petita podria haver desencadenat inconscientment la fòbia. Ella em va dir que la gent desenvolupava mecanismes de supervivència per servir a un propòsit (en el meu cas, mantenir-se segura davant del perill percebut) però amb el temps, a mesura que creixem, ja no ens serveixen i hem d’adquirir noves eines.

Abans de la nostra primera sessió, vaig escoltar els fitxers d’àudio que Stein havia gravat per ajudar a entrenar el meu cos a respondre més ràpidament a la seva veu i a la hipnoteràpia. “He trobat que, com la majoria de les coses, amb la hipnosi, la pràctica ens fa perfectes. Penseu en això com el desenvolupament del “múscul” de la vostra ment de manera específica “, diu Stein. Escoltar a casa també ajuda a reforçar els missatges positius de la sessió d’hipnosi entre les cites i de forma contínua.

Una vegada que ens vam conèixer personalment, va preguntar-me a on sóc més feliç. Mirant a les petxines de mar a la taula de cafè davant de mi, vaig respondre: “A la platja”. Stein va explicar que començaria la hipnosi amb imatges basades en el meu lloc feliç, que em tornaria al meu estat d’ alerta i, després, passaríem als escenaris relacionats amb la conducció.

Vaig mirar a un punt més alt que la meva visió fins que les meves parpelles es van sentir cansades i involuntàriament es van tancar. Stein va pintar una bella imatge del món dels meus somnis, on vaig sentir la sensació cruixent de sorra suau sota els meus peus i vaig escoltar el so de les ones. En el trànsit, la seva veu semblava arribar de més lluny. Jo estava familiaritzada amb el que deia, però era com si jo estigués envoltada per una closca. La meva respiració va disminuïr rítmicament, les preocupacions del dia anaven relliscant fora de mi. Stein em va demanar que pressionés el dit polze amb el meu dit índex, que serviria com a gest simbòlic d’ancoratge. Va explicar que podia fer-ho en qualsevol moment durant la meva conducció per recordar aquesta sensació de tranquil·litat.

Abans de saber-ho, almenys 10 minuts havien passat, i Stein em va dir que m’imaginés amb confiança caminant cap al meu Jeep Grand Cherokee, claus en mà. Ella va reinterpretar el que normalment seria l’ansietat de conduir com a emoció. Mentre avançava al llarg de la meva ruta, em vaig trobar amb obstacles que normalment em bloquejaríen, inclosos els conductors desagradables i l’aparcament en paral·lel en un lloc ajustat que requereix molta maniobra. En aquest estat, vaig poder veure’ls pel que eren veritablement i els vaig relativitzar. Quan vaig apagar el motor i vaig tancar la porta, vaig deixar el meu equipatge d’ansietat allà on pertanyía, amb les sobres poc importants del meu subconscient.

“Suggeriria que la gent li doni una o dues sessions més apart de la consulta inicial per veure si la hipnosi es mostra útil”, diu Stein. “No obstant això, si un problema és molt llarg o si la persona està en conflicte (especialment inconscientment), si volen o no volen fer un canvi específic, potser requereixi més sessions i, possiblement, un canvi cap a un enfocament de psicoteràpia més convencional”.

Tornant a la carretera

Durant les recents experiències de conducció, noto alguns canvis significatius. La meva fòbia, que alguna vegada era equivalent a tenir algú cridant-me a la cara, ara és només un murmur tímid (“estàs segura de que vols conduir?”). No només estic molt més tranquil.la però també puc escoltar comentaris constructius i ser més conscient de la meva mecànica de conducció. El desenvolupament més emocionant com a resultat d’aquest experiment és que ara tinc un fort desig d’arribar al cotxe i conduir.

“Definitivament he tingut casos en què la persona era altament hipnotitzable i realment motivada per fer el canvi. Aquests factors, a més de tenir expectatives positives sobre la hipnosi, van donar lloc a resultats molt profunds i ràpids “, diu Stein.

Encara estic lluny de ser una gran pilot. A la tercera experiència conduïnt després de la meva hipnosi, no vaig tenir temps per practicar l’assaig mental i visualitzar un viatge amb èxit, que és clau per establir un nou hàbit positiu. Vaig haver de precipitar-me a visitar un dels meus familiars, que acabava d’haver estat donat d’alta a l’hospital. Durant la ruta a la seva casa, vaig haver de fer passar el meu cotxe pel costat d’ una furgoneta aparcada en doble fila i el pànic em va tornar a inundar temporalment.

Per tant, encara tinc un llarg camí per davant, incloent-hi l’estacionament en paral·lel, anar a conduir sola  i aprendre a conduir a la autopista, cosa que mai no he pogut intentar fins ara perquè el pensament em feia sentir massa ansiosa. No obstant això, almenys ara sé que tinc les eines necessàries per començar a conquerir aquests bloquejos, per així dir-ho.

 

Per Stefania Sainato, publicat el 9 d’agost de 2017 per Women’s health magazine. Per llegir de l’enllaç original, en anglès, feu click aquí.

Anuncis

Quant a Anna Pons

Certificat (CPPD), Post Graduat Certificat (PGCert) i Post Graduat Diploma (PGD) en Hipnoteràpia Clínica, London College of Clinical Hypnosis (LCCH) i Universitat de West London (UWL)
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

